T-paita, jossa on mahdollisesti joku painatus on nykypäivänä jo niin yleinen näky, että harva jaksaa miettiä miten me ihmiset ylipäätään päädyimme käyttämään juuri kyseisiä paitoja päivittäisessä elämässämme. Tällä vaatekappaleella on kuitenkin hyvin mielenkiintoinen historia, johon suosittelemme ehdottomasti tutustumaan.
T-paidat ja niiden painatus, logot, kuvat ja tekstit ovat kokoeneet paljon yli puolen vuosisadan aikana.
Mikä ylipäätään on t-paita?
Perinteinen t-paita on yleensä lyhythihainen vaatekappale, jossa ei ole nappeja, vetoketjuja, tai taskuja, ja jossa on o- tai v-mallinen kaula-aukko. T-paitojen valmistukseen käytetään yleensä puuvillaa, polyesteriä, tai sekoitetta eri kankaista.
T-paidan syntymä
Moni varmaan yhdistää T-paidan nimen sen T-kirjaimen muotoon. On kuitenkin myös eräs teoria siitä, että englanninkielinen sana t-shirt onkin saanut alkunsa USA:n armeijan kyseisestä tekstiilistä käyttämästä sanasta Training shirt. Koko maailman tietoisuuteen tämä huikean suosittu vaatekappale tuli 1950-luvulla luonnollisesti Hollywoodin kautta, kun t-paitaa käytettiin aktiivisesti esim. Marlon Brandon tähdittämässä draamaelokuvassa Viettelyksen vaunu. Kyseessä ei siis ole oikeastaan kovinkaan vanha “keksintö” ainakaan massojen käytössä. Puhutaan vain reilusta puolesta vuosisadasta. Toki nykyäänhän termiä t-paita käytetään myös hyvin monista vastaavista tuotteista, kuten: hihaton-, pitkähihainen-, osittain napitettu t-paita jne…
1950-luvun suositut Hollywood-tähdet Marlon Brando ja James Dean tekivät huimaa mainosta t-paidoille.
Painatuksen vallankumous
Siitä huolimatta, että yksiväriset t-paidat ovatkin edelleen erittäin suosittuja, niissä on nykyään yleensä jokin kuva, logo tai teksti piristämässä kokonaisuutta. Eli vaikka alkuaikoina t-paidat toimivat usein ns. aluspaitoina, niiden käytön lisääntyessä t-paidat huomattiin varsin nopeasti loistavaksi viestittelyn välineeksi.
Esimerkkejä siitä, miten t-paidat painatuksella ovat pitkään toimineet yhteiskunnallisen vaikuttamisen ja markkinoinnin välineenä.
Ensimmäisiä suurissa erissä painettuja t-paitoja käytettiin pääasiassa yhteiskunnallisen vaikuttamisen, kuten poliittisten viestittelyn välineenä. Mikä saisikaan aikaan paremman huomion, kuin kadulla kävelevien ihmisten päällä kulkevat iskulauseet, puhumattakaan suuresta yksivärisestä ihmisjoukosta marssimassa jonkun suuren aatteen nimessä. Vuosien saatossa ns. tavallisetkin yritykset ja ihmiset alkoivat painattaa tuotteita omilla kuvillaan ja teksteillään ja yhtenäisen t-paidan vaikutus on tietenkin hieman laantunut. Siitä huolimatta tämä viestittelyn muoto elää yhä hyvin vahvana ja yhtenäinen vaatetus on edelleen yksi markkinoinnin peruspilareita. Esim. Suomessa ns, “hevimusiikin luvatussa maassa” bändipaidat ovat tästä oiva esimerkki.
T-paidat, painatus ja muoti
Myös muotiteollisuus oli luonnollisesti ala, jossa t-paita aiheutti suuren mullistuksen. Siitä sai alkunsa ns. casual fit käsite, jonka seurauksena ihmiset päätyivät eroon ns. virallisemmistä vaatteista niin työelämässä, kuin siviilissä. Koska t-paidan tuotantokustannukset olivat esim. pukuja erittäin paljon pienemmän, se antoi yrityksille mahdollisuuden kokeilla erilaisia, toisinaan erittäin räväköitä ratkaisuja. Painatus puolestaan mahdollisti monien legendaaristen sloganeiden ja logojen synnyn.
Kaikkien aikojen suosituimmat t-paidat painatuksella ovat usein yksinkertaisia ja herättävät lämpimiä muistoja.
Tekstiiliteollisuuden vaikutus ympäristöön ja yhteiskuntaan
Määrän kasvaessa tarvitaan tietenkin enemmän ja enemmän tuotantolaitoksia. Tämä saattaa tarkoittaa suuria vaikutuksia ympäristöön ja usein myös yhteiskuntaan. Alussa paikallisena alkanut massatuotanto on tänä päivänä usein siirtynyt halvemman työvoiman perässä Aasiaan ja tämä on luonnollisesti herättänyt useita monimutkaisia kysymyksiä. Toki monet yritykset valmistavat t-paitoja edelleen kotimaassaan, tai ovat uuden teknologian avulla panostaneet esim. vaatteiden 3d-printtaukseen. Tämä saattaa tarkoittaa sitä, että jonain päivänä ihmiset 3d-printtaavat itselleen uuden t-paidan aamulla ja käyttävät seuraavana päivänä raaka-aineet uudestaan erilaista paitaa varten.
Kuvitteellinen hahmotelma siitä, miltä vaatteiden 3D-printtaus tulisi näyttämään vuonna 2050.
Mielenkiintoisia yksityiskohtia
- Hehtaari puuvillaa riittää tuottamaan noin 1200 t-paitaa.
- Yli 2 miljardia t-paitaa myydään vuosittain maailmanlaajuisesti.
- Yhden t-paidan tekemiseen käytetään noin 10 km. lankaa.
- Yli 90%:lla amerikkalaisista on “suosikki” t-paita.
- Eräässä maailmanlaajuisessa t-paita-kyselyssä yli 62% vastaajista omisti enemmän kuin 10 T-paitaa.
- Puuvilla muodostaa noin 40 prosenttia koko maailman kuidun tuotannosta.
- Yhden t-paidan kuidun tuottamiseen tarvitaan noin 250 litraa vettä.
Näillä näkymin siis t-paidat tulevat olemaan osa elämäämme vielä pitkään ja 3D printattuja vaatteita odotellessa, kannattaa käydä tutustumassa tiimipaita.fi:n t-paitojen- ja painatuksen valikoimaan.
Mikäli jotain lisäkysymyksiä ilmenee, asiakaspalvelumme auttaa teitä mielellään, joten otattehan rohkeasti yhteyttä täältä.
Eerik
tiimipaita.fi
Lisää hyödyllistä tietoa ja ohjeita tilaamiseen liittyen löydät täältä –>
Tutustu FAQ Useimmin Kysyttyihin Kysymyksiin täältä –>